Náborová kampaň policie – je to vtip?

Štítky:

V nedávné době rozjela Policie ČR rozsáhlou náborovou kampaň, jejíž součástí jsou i televizní spoty. Tyto spoty, stejně jako hlavní heslo „nové“ policie – „Pomáhat a chránit“, byly terčem výsměchu snad ze všech stran. V tomto krátkém komentáři si kampaň připomeneme a podíváme se, jak podobné propagační akce vypadají v zahraničí…

Musím uznat, že v době, kdy se společnost setkává především s korupčním jednáním policistů (osobní zkušenost s úplatnými policisty přiznává 13 % občanů) a skrze média se dovídá o závažné kriminalitě mužů zákona, zní nové heslo „Pomáhat a chránit“ jako orwellovský newspeak.
Na druhou stranu jsem rád, že policii byl heslem (a reformou ve stejném duchu) udán nový směr. Už ne represivní model snižování kriminality, ale komplexní služba pro zajištění bezpečnosti občanů – community policing, preventivní působení, zasíťování aj. Z tohoto pohledu, jako informování o změně stylu práce a vytyčení nového směru (i směrem dovnitř, k policistům), proto heslo hodnotím kladně.

Samotný náborový spot je třeba brát s nadhledem. Rozhodně neměl nahradit kvalitní finanční ohodnocení a zajímavé benefity v roli hlavního tahouna k policii. I když jsem po prvním shlédnutí měl dojem, že zoufalá policie už láká do svých řad i děti ze základních škol, nakonec jsem musel ocenit originalitu myšlenky – ta vynikne v porovnání s dalšími náborovými spoty jiných policejních sborů. Také zaměření na morální aspekt policisty znamená krok správným směrem, neboť „firemní kultura“ je něco, co z mého pohledu naše policie zoufale postrádá a potřebuje.

Kritických reakcí se dočkala i náborová kampaň pražské městské policie „Akce Praha“. Za pět miliónů korun byly vyprodukovány tyto plakáty

a následující spot…

Zde už jen těžko mohu hledat pozitivní prvky, snad bych jen mohl poděkovat pražským strážníkům za snahu pobavit národ před televizními obrazovkami. Akční záběry mají s běžnou prací „měšťáků“ pramálo společného – vždyť za celý loňský rok ani jeden z osmnácti set městských strážníků zbraň nepoužil…
Ale nelitujme těch peněz, plýtvá se všude. Naši soustrast si zaslouží strážníci, kteří dostanou na starost nějakého spotem nalákaného hrdinu, co si chce pod dojmem komiksové reklamy hrát na agenta 007…

A nyní pro srovnání několik spotů zahraničních policejních sborů. Téměř všechny jsou podobně jako kampaň pražských měšťáků zaměřeny na akci. Typickým příkladem budiž třeba Luisiana State Police a následující spot:

Podobně třeba i australská New South Wales Police sází na akci:

I v převážně poklidném Švýcarsku je to stejné:

O něco více nápaditější jsou americké federální agentury, především tím, že specifikují jednotlivá zaměstnání. Patos a důraz na patriotismus nemůže překvapit…

DEA – Adventure of the lifetime (série klipů) ATF


FBI

Jenom pro zajímavost, už mimo kontext law enforcement, se můžeme podívat na zajímavý televizní inzerát „Nabídka práce – hledá se špión“ z dílny CIA:

a kreslenou mouchou CIA láká do svých řad vědce technického zaměření:

Musím však říci, že při svém pátrání jsem narazil i na jeden vskutku originální spot, který mi trochu připoměl film Český sen a marketingově vyspělé heslo „Nejezděte!“. Toto video rozhodně zaujme, což je základem úspěšné reklamy. Takže vážení náboráři, až zas nebudete mít žádnou inspiraci, vemte si příklad třeba z Baltimore County Police

A na závěr jednu perličku – následující spot sice láká nikoliv ke vstupu do policie, ale k hraní počítačové hry, ovšem k našemu tématu se přesto hodí…

Autor: PM