Semper Fidelis

Štítky:

Nedávno jste si na našich stránkách mohli přečíst článek o policejních náborových videích. Nejen ty však dokážou člověka přinejmenším překvapit (někdy i přímo pobavit). Na následujících řádcích se podíváme, jak lákají armády různých států světa do svých řad nové rekruty.

Autor: Tomáš Vlček

Všichni určitě znáte asi minutový spot propagující českou armádu. Jde o vůbec první komerční spot v historii české armády a jeho autoři si na něm dali záležet. V roce 2004 jej natočil režisér Filip Renč a místo komparzistů si v něm zahráli skuteční profesionální vojáci. Značně kritizovaný rozpočet dva miliony korun je na snímku rozhodně vidět, ostatně jeho cílem bylo vybudovat nový obraz armády, a to se mu myslím podařilo. Původně byl určen jen jako reklama do kin, postupně se ale rozšířil i do televize a samozřejmě internetu. Podle mluvčího ministerstva obrany Andreje Čírtka slouží k posílení image armády a neměl přímé zaměření na rekrutaci. Já osobně považuji spot za neskonale podařený, když jsem jej viděl poprvé, opravdu jsem pocítil vlnu vlastenectví a hrdosti, že jsem Čech.

Naši sousedé Slováci se nenechali zahanbit a ve stejném roce spustili velkou marketingovou kampaň s názvem *Profesionál*. Slováci kampaň pojali v mnohem větším stylu, kromě povedeného náborového videa posílali propagační balíky s DVD a videokazetou na všechny střední školy na Slovensku, zavedli bezplatnou informační linku a připravili nové internetové stránky. Každý čtvrtek se navíc začala vysílat krátká devítiminutová relace nazvaná *Profesionál*, která slovenskému obyvatelstvu přibližuje slovenské vojáky, mise a konflikty ve světě. Armádní propagační spot Slováci také nejprve dali do kin, posléze se ale dohodli s Markízou, která jej za symbolických 500 Kč pouštěla několikrát denně. Obecně nesporně povedený spot je na můj vkus zbytečně melancholický, na druhou stranu ale více „chytá za srdce“. Posuďte sami.

A jak jsou na tom velcí páni, Rusko a USA? Američané vědí, že se jim žádná armáda na světě prakticky nemůže rovnat a dávají to ve svém spotu patřičně najevo. Už hlavní myšlenka „*there is strong and then there is army strong*“ stojí za povšimnutí. Jejich spot stojí jak na oslavování kolektivu, tak jednotlivce, protože dohromady „*there is nothing on this green Earth that is tronger than the US army*“. Sebevědomí Američanům nechybí. Spot existuje ve dvou variantách, v plné verzi a zkrácené.

Rusové ve své televizní reklamě sázejí na povzbudivou hudbu, vojáky v akci a nečekaná setkání :-). „*Tvoj biljet v budušče*“, jak říkají, vypadá celkem pohodově, zajímalo by mě, jaký efekt na počet rekrutů tato reklama měla. Ve druhé variantě pak sázejí kromě tepla bezpečného domova také na fešné vojandy na komisariátu.

Další spoty jsou směskou různých motivů. Australané poukazují na historické úspěchy armády a sázejí na záběry, ve kterých vojáci pomáhají domorodcům a všichni se smějí. Nějak mi konečné motto „*challenge yourself*“ nepasuje k videu, které mi trochu připomíná domácí záběry z dovolené. Kanaďané představují armádu jako „*not like any other job*“ a docela se jim to v akčním videu s energickou hudbou daří. Ad absurdum dovedli úctu a hrdost Libanonci, jejich spot je ale jednoduchý a svůj účel rozhodně plní. Japonci nám zase ukazují, že hudba je pro náborové spoty klíčová. V Polsku naši severní sousedé pod heslem „*czas profesjonalistow*“ vsadili na vojenskou techniku podbarvenou svižnou muzikou. Španělé se prezentují jako kluci a holky do nepohody. Dost akční je i náborové video britské mechanizované pěchoty, připomíná některé moderní válečné snímky. A mimochodem, kdo chce do armády, ve které bude mj. hrát golf, Indie je pro něj to pravé, mrkněte na video se zajímavým hudebním doprovodem…

*Austrálie*

*Kanada*

*Libanon*

*Japonsko*

*Polsko*

*Španělsko*

*Velká Británie*

*Indie*

Když jsem v úvodu psal, že u některých spotů se dokonce pobavíte, myslel jsem to vážně. Mrkněte na švédský spot (přeložený do angličtiny).

No a televizní náborové video ukrajinské armády snad ani vážně míněno nebylo, jinak si to nedovedu vysvětlit. Anebo jsou Ukrajinci opravdu ochotni vstoupit do armády na základě tohoto sexistického spotu a myšlenky „*přes den v práci, v noci v klubu*“? Jo dneska už holky na bavoráky neletí, dneska by se radši vozily v obrněných transportérech.

Vynalézavost autorů těchto spotů je bezmezná a je jasné, že spolupracují s psychology. Určitě by bylo zajímavé přečíst si nějakou studii, ve které se tyto spoty hodnotí. Myslím, že by také stálo za to, aby si některý ze studentů BSS zvolil téma „efektivita náborových videí na počet rekrutů“ pro svou bakalářskou práci…

2 comments

  1. Zdravím autora,
    pěkná práce.
    Pocházím z poslední generace vojáků základní služby. Za nás podobné spoty pochopitelně neexistovaly. Přesto i já po zhlédnutí spotu České armády pociťuji jistou hrdost, že jsem v ní ,,sloužil¨. Škoda, že budoucím rekrutům neukáźe žádný spot, že práce v armádé, tedy té profesionální , pokud má být kvalitně vykonávána, je hlavně o dřině, drilu, a absolutním nasazení v dobách míru i války, které se naše jednotky na různých místech ve světě aktivně účastní. Zastávám názor, že odhodlání za něco bojovat je nejlepší motivací pro potencionálního ,,bojovníka“. Nikdo neumístí na spot záběry chlapa zasaženého kulkou, strádání v zákopech a beznaděj obklíčených čekajících na vrtulník do bezpečí. Tolik můj názor. Karel.
    PS.: Možná jsem nereagoval přímo k tématu, omlouvám se .

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *