Albinismus – porucha nebo výnosný obchod?

Štítky:

Ačkoliv v posledních desítkách let svět prochází fází zvyšující se míry interdependence a globalizace, které se postupně čím dál více zakořeňují nejen v mezinárodním systému, tak na některé části světa mají tyto změny minimální dopad. V některých částech afrického kontinentu se stále udržují obyčeje vycházející z tradičního náboženství. Tyto obyčeje jsou často pro obyvatele rozvinutých zemí nepochopitelné a leckdy v silném kontrastu se základními principy fungování těchto moderních společností. Šamanismus, stále rozšířený v mnoha zemích subsaharské Afriky, zahrnuje několik rituálů, které jsou odsouzeníhodné, především z důvodu přísad k nim použitých. Mezi tyto přísady patří například různé části těla lidí postižených albinismem. Právě toto se nedávno stalo terčem silné kritiky Amnesty International a především pak Malawi bylo kritizováno pro nedostatek ochrany obyvatel postižených touto poruchou.

Od začátku roku 2014, bylo na území Malawi dle údajů OSN zaznamenáno 65 případů násilí na lidech s albinismem. Údaje malawské policie za stejné období hlásí 69 napadených. Je třeba dodat, že tyto útoky se odehrávají i v několika okolních státech, například v Tanzanii či Burundi, avšak právě v Malawi je jejich počet nejvyšší. Amnesty International kritizovala malawské bezpečnostní složky z důvodu nedostatečné ochrany těchto obyvatel, ty však jakoukoliv kritiku odmítly. Mluvčí malawské policie Nikolasi Gondwa v reakci navíc nepřímo upozornil na přeshraniční povahu tohoto problému, jelikož obvinil gangy z Tanzanie a Mozambiku z obchodu s částmi těl lidí trpících albinismem.

Albinisitic_man_portrait
Chlapec trpící albinismem (zdroj: Wikimedia).

Především Tanzanie bývá označována za cílovou zemi, kam posléze části těla putují. Dle zprávy Červeného kříže místní šamani platí za celé tělo osoby s albinismem až 75 tisíc dolarů. Vzhledem k faktu, že Malawi patří mezi nejchudší země Afriky, je takováto částka pro většinu obyvatel nepředstavitelná. To bohužel přispívá ke stále se zvyšujícímu počtu případů, kdy se proti takto postiženým osobám obrací i členové vlastní rodiny. Zaznamenány jsou i případy, kdy byla těla vykopána, přestože tito lidé zemřeli před více než deseti lety.

Velké debaty se vedou na téma možné prevence proti těmto útokům a incidentům. Poměrně radikální a dosti skeptický názor zastává Ikponwosa Ero, nezávislá expertka pro lidská práva a albinismus pracující pro OSN. Ta osobně navštívila Malawi a měla možnost s několika osobami s touto poruchou hovořit. V rozhovoru pro Al Jazeeru poté popsala několik příběhů a poukázala na všudypřítomný strach těchto osob o vlastní bezpečí. Ohledně samotné prevence zkritizovala média za používání pojmu albín místo pojmu osoba s albinismem, což přináší více lidskosti a příběhu. Došlo ke kritice filmového průmyslu, kde bývají lidé s touto poruchou často představováni jako nadpřirozené či zvláštní bytosti. Za hlavní a nejúčinnější prevenci však považuje především ochranu komunity, která však právě ze socioekonomických důvodů v Malawi selhává.

Albinistic_girl_papua_new_guinea
Albínská dívka, Papua Nová Guinea (zdroj: Wikimedia).

Albinismus je porucha, kterou světově trpí zhruba 1 z 20 tisíc osob, avšak právě v oblasti subsaharské Afriky je koncentrace takto postižených osob větší a to zhruba dvakrát. V současnosti dle odhadů žije v Malawi něco přes 10 tisíc lidí s albinismem. V případě, že tyto incidenty neustanou na intenzitě, je bohužel pravděpodobné, že se tito lidé budou muset s tímto strachem naučit žít. Bohužel poptávka po lektvarech a rituálech, k jejichž přípravě jsou třeba různé části těl lidí s touto poruchou, neutichá, spíše naopak. Přestože se tedy počet incidentů na první pohled může zdát poměrně nízký, tato situace rozhodně není něco, co by mělo být přehlíženo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *